skip to main content

28 ΝΟΕ 2011

case study: ticketservices.gr

Tags: υπηρεσία εισιτηρίων, online, λογισμική

γράφει ο Αχιλλέας Μαρούλης
Η online αγορά εισιτηρίων πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 2003 και το πρώτο site που την εφάρμοσε ήταν της ticketservices.gr. Ήδη από τότε οι εταίροι της gravity συνεργαζόμασταν σε διάφορα διαδικτυακά projects και ένα από αυτά ήταν το site της ticketservices.gr.
Εκείνη, η αρχική υλοποίηση της ιστοσελίδας, παρείχε μόνο τις βασικές και απαραίτητες υπηρεσίες ενώ συνδεόταν με τον server διαχείρισης των εισιτηρίων, της εταιρείας Λογισμική ΕΠΕ, για να δεσμεύει/πωλεί θέσεις. Από τότε οι ανάγκες των χρηστών του διαδικτύου άλλαξαν και μαζί με αυτές και οι ανάγκες των εταιριών οργάνωσης παραστάσεων, των θεάτρων, συναυλιών κλπ. Έτσι πλέον το site της ticketservices.gr είναι πλέον το πιο πλήρες και λειτουργικό ελληνικό site online πώλησης εισιτηρίων.
Σε αυτή τη σελίδα υπάρχουν πολλά διαφορετικά επίπεδα προγραμματισμού/σχεδιασμού που έπρεπε να αντιμετωπίσουμε.
Σημαντική σημείωση: τα παρακάτω έχουν όλα υλοποιηθεί σε συνεργασία με το προσωπικό της ΛΟΓΙΣΜΙΚΗΣ ΕΠΕ, τόσο σε συμβουλευτικό επίπεδο όσο και σε τεχνικό.

Με τυχαία σειρά λοιπόν παρουσιάζουμε:
 

σαν επισκέπτης:

Ο επισκέπτης της σελίδας εισερχόμενος στη σελίδα ενημερώνεται για τις τρέχουσες εκδηλώσεις των οποίων τα εισιτήρια διατίθενται από την TicketServices. Καθώς κάθε περίοδος ενός έτους έχει διαφορετική συχνότητα κατηγοριών εκδηλώσεων. Έτσι το κεντρικό μενού είναι μεταβλητό ανάλογα με το πλήθος των παραστάσεων (ανά κατηγορία) αλλά και την εκδήλωση ενδιαφέροντος του κόσμους.
Έτσι  ο επισκέπτης μπορεί να επιλέξει εκδήλωση είτε βάσει του μενού είτε βάσει της λίστας εκδηλώσεων της αρχικής σελίδας. Έτσι βρίσκεται πλέον στη σελίδα της εκδήλωσης.
Εκεί βλέπει στην αριστερή στήλη τα βασικά στοιχεία της εκδήλωσης και στη δεξιά το πληροφοριακό υλικό. Αυτό μπορεί να είναι κείμενα, εικόνες, downloads, videos κλπ. Η στήλη  με τα στοιχεία παρουσιάζει την κεντρική φωτογραφία/αφίσα, τις τιμές εισιτηρίων, τις πληροφορίες πρόσβασης και τέλος, και πιο σημαντικό, τις διαθέσιμες ημερομηνίες μαζί με μια σχηματική παρουσίαση της διαθεσιμότητας των εισιτηρίων.
Επιλέγοντας την επιθυμητή ημερομηνία/ώρα βρίσκεται στη σελίδα επιλογής εισιτηρίων. Εκεί έχει τη δυνατότητα να επιλέξει την «καλύτερη διαθέσιμη» θέση βάσει των χαρακτηριστικών που ορίζει ή, σε ορισμένες εκδηλώσεις, να επιλέξει την θέση του πάνω στο πλάνο της αίθουσας.
Καλύτερη διαθέσιμη: Επιλέγοντας συνδυασμό ζώνης τιμής/τομέα αίθουσας/αριθμό και τύπο εισιτηρίων ο χρήστης θα ενημερωθεί από το σύστημα για τις καλύτερες διαθέσιμες θέσεις. Η παρουσίαση τους θα γίνουν είτε βάσει περιγραφής είτε με σχηματική απεικόνιση. Εκεί μπορεί να αποδεχτεί τις προτεινόμενες θέσεις ή να τροποποιήσει τον παραπάνω συνδυασμό χαρακτηριστικών έτσι ώστε το σύστημα να του προτείνει νέες.
Επιλογή από πλάνο: Εκεί τα πράγματα είναι πιο απλά. Ο χρήστης βλέπει το πλάνο της αίθουσας. Εκεί ξεχωρίζουν οι διαθέσιμες θέσεις από τις πουλημένες/κρατημένες και με απλό κλικ μπορεί να δεσμεύσει/αποδεσμεύσει τις επιθυμητές θέσεις.
 
Κάθε φορά που ο χρήστης δεσμεύει θέση, είτε μέσω του πλάνου είτε μέσω της καλύτερης διαθέσιμης, στο δεξί μέρος της σελίδας εμφανίζονται οι επιλεγμένες θέσεις σε μια φόρμα με ένα selectbox για τον τύπο του εισιτηρίου (αν υπάρχουν πολλαπλοί τύποι) καθώς και τα στοιχεία της θέσης (σειρά/αριθμό/ζώνη κλπ) καθώς επίσης και μια μικρογραφία με του πλάνου με ένδειξη πάνω στις δεσμευμένες θέσεις.
Μέσω αυτής της φόρμας ο επισκέπτης μπορεί να αποδεσμεύσει τις θέσεις που δεν τον ενδιαφέρουν ή να προχωρήσει στην ολοκλήρωση της αγοράς. Επιλέγοντας ολοκλήρωση αγοράς οι επιλεγμένες θέσεις προστίθενται στο καλάθι του (πάνω δεξιά) και μπορεί πλέον να προχωρήσει στην αγορά, αφού κάνει εγγραφή ή είσοδο με τα στοιχεία του. Σημαντική λεπτομέρεια είναι πως μπορεί να προσθέσει και επιπλέον εισιτήρια στο καλάθι του από άλλες παραστάσεις και να τις αγοράσει όλες με μια χρέωση κάρτας.
Σε όλα τα σημεία, μέχρι και το τελευταίο βήμα, ο χρήστης μπορεί να αλλάξει την παραγγελία του αφαιρώντας μεμονωμένα εισιτήρια από το καλάθι του ή και ολόκληρης παράστασης αν χρειάζεται.
 
 

σαν διαχειριστής:

Όποιος συνεργάτης μας διαβάζει αυτό το κείμενο γνωρίζει πως όπως μας απασχολεί η εμπειρία του επισκέπτη μιας σελίδας κατά τη διάρκεια παραμονής σε ένα site, έτσι, και ακόμα περισσότερο, μας απασχολεί η διαχείριση της σελίδας να γίνεται ιδιαίτερα εύκολα από τον διαχειριστή της. Αυτό πολλές φορές είναι ιδιαίτερα δύσκολο και απαιτητικό αλλά το θεωρούμε πάντα προτεραιότητά μας.
Στην περίπτωση της ticketservices.gr έχουμε ένα από τα πιο πολύπλοκα συστήματα διαχείρισης περιεχομένου γιατί απλούστατα είναι μια από τις πιο πολύπλοκες εφαρμογές που αντιμετωπίσαμε. Ευτυχώς τόσο η εμπειρία μας από τα χρόνια του Εθνικού Θεάτρου όσο και η εμπειρία της Λογισμικής, ήταν σταθερός σύμβουλος καθοδηγητής.
Έτσι λοιπόν ο διαχειριστής της σελίδας μέσω του cms μπορεί να διαχειριστεί τα εξής:
  • Παραστάσεις:
    • Τίτλους, κείμενα σε επίπεδο εκδήλωσης ή και μεμονωμένης παράστασης
    • Ημερομηνίες (με διαφορετικό τρόπο παρουσίασης ανά περίπτωση)
    • Συνοδευτικό υλικό: φωτογραφίες, downloads, links, videos
  • Αίθουσες/πλάνα
    • Τίτλοι αιθουσών
    • Τίτλοι/περιγραφές ζωνών/σειρών/τομέων αίθουσας κλπ
  • Στοιχεία συνεργατών
  • Παραγωγοί/Θέατρα/Φεστιβάλ
  • Τύπους/ομάδες εκδηλώσεων
  • Τύπους εισιτηρίων/συνδρομές
  • …και πολλά πολλά άλλα.
Ταυτόχρονα ο διαχειριστής μπορεί να ελέγχει τους καταχωρημένους χρήστες, τις κρατήσεις τους, τις αγορές τους αλλά και τα υπόλοιπα κείμενα και στοιχεία της ιστοσελίδας.
 
 

σαν τεχνικός:

Αυτό είναι ένα μέρος της δουλειάς που οι περισσότεροι δεν γνωρίζουν και δεν τους έχει απασχολήσει, και φυσικά όχι άδικα. Αλλά θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό μέρος της συγκεκριμένης δουλειάς αυτό το κομμάτι.
Η μεγάλη ιδιαιτερότητα αυτής της ιστοσελίδας είναι πως παρουσιάζει και διαχειρίζεται δεδομένα online και ταυτόχρονα με πολλούς άλλους χρήστες. Σε αυτό το σύστημα εργάζονται ταυτόχρονα: οι εργαζόμενοι στο τηλεφωνικό κέντρο της Υπηρεσίας Εισιτηρίων, οι ταμίες στα εκδοτήρια εισιτηρίων του κάθε συμβεβλημένου οργανισμού, οι διαχειριστές τους συστήματος, οι υπεύθυνοι παραγωγής της κάθε εκδήλωσης και τέλος όλοι οι επισκέπτες της ιστοσελίδας!
Μια πολύ απλή περίπτωση που μπορείτε άμεσα να αντιληφθείτε είναι πως την ώρα που ο επισκέπτης της σελίδας κάνει κλικ πάνω στο πλάνο της αίθουσας μιας παράστασης, ταυτόχρονα αυτή η θέση παρουσιάζεται σαν δεσμευμένη στο πλάνο όλων των άλλων επισκεπτών της συγκεκριμένης εκδήλωσης, των ταμιών που βλέπουν το πλάνο στο θέατρο και σε όλους που αναφέρθηκαν παραπάνω. Αυτή η online σύνδεση, που εδώ επιτυγχάνεται με καλή χρήση τεχνολογίας ajax και του css (που παρουσιάζει μεγάλη ποσότητα πληροφοριών σαν μια απλή θέση), είναι κάτι που πρώτη η ticketservices εφάρμοσε με τόσο ελαφριά τεχνολογία που λειτουργεί σε όλους τους σύγχρονους browsers χωρίς απαίτηση επιπλέον plugin (χωρίς την ανάγκη flash ή java).
Επίσης, ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι πως όλα αυτά τα στοιχεία είναι αποθηκευμένα στην πολύ γρήγορη και αξιόπιστη MySQL… Με λίγα λόγια όλο το online σύστημα της ticketservices είναι άμεσα μεταφέρσιμο σε νέα εγκατάσταση μέσα σε ελάχιστο χρόνο!
Τέλος, άλλα χαρακτηριστικά που ανεβάζουν την αξία αυτού του συστήματος, είναι τα εξής:
το σύστημα είναι συνδεδεμένο με περισσότερες της μίας τράπεζας για τη χρέωση των πιστωτικών καρτών, έτσι ώστε όταν μια τράπεζα για τεχνικούς λόγους δεν είναι διαθέσιμη να μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια άλλη.
Τα στοιχεία είναι ταυτόχρονα προσβάσιμα τόσο από το web based cms μας όσο και από το σύστημα πώλησης εισιτηρίων ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ της Λογισμικής ΕΠΕ. Τα δύο συστήματα αλληλεπιδρούν θαυμάσια.
Το σύστημα είναι άμεσα επεκτάσιμο σε πολλές και διαφορετικές εγκαταστάσεις με διαφορετικούς όρους συνεργασίας ανά περίπτωση (ειδικές χρεώσεις σε κατηγορίες χρηστών, συνδρομητικά εισιτήρια, επιβαρύνσεις για τις αγορές εισιτηρίων κλπ).